Vrati se nazad

Budućnost osiguranja u rukama generacije Z

Hronološki gledano Generacija Z dolazi posle Milenijalaca i njoj prema demografskim istraživanjima pripadaju svi oni rođeni od sredine 1990-ih do ranih 2010-ih.

10.12.2020

Era komercijalizacije interneta

Hronološki gledano Generacija Z dolazi posle Milenijalaca i njoj prema demografskim istraživanjima pripadaju svi oni rođeni od sredine 1990-ih do ranih 2010-ih. Ovo je populacija koja ne zna za svet bez interneta. Često ih nazivaju digital natives jer međusobno komuniciraju više putem telefona nego uživo, koriste nove tehnologije u svrhe edukacije, istraživanja i zabave. Mnogi ove mlade ljude vide kao osobe koje su sve vreme ispred telefona, dok oni sebe vide kao odgovorne osobe koje su rano morale da zauzmu stav s obzirom da im je detinjstvo obeležila ekonomska kriza iz 2008. godine.

Veliki aktivisti

Za Generaciju Z kažu da neguje princip solidarnosti i jednakosti. Organizovani na internet platformama pokreću mnoge peticije, pozivaju na akciju i snimaju motivacione videe. Prema istraživanjima iz 2015. godine oko 62% mladih veruje da njihov glas ima više uticaja online nego offline.

Za njih ne postoje granice jer su jako dobro povezani putem društvenih mreža. Tu su haštagovi na Tviteru, Instagramu i Fejsbuku pomoću kojih vesti brzo putuju. Da li #Climatestrike i #blacklivesmatter zvuče poznato? Tokom 2018. godine, nakon jednog govora tada petnaestogodišnje Grete Tunberg #Climatestrike je eksplodirao na internetu. Njima nije potrebna velika strategija kako bi svojim uticajem dosegli do hiljade pojedinaca. Dovoljan je samo jedan tvit. Internet platforme na kojima se razmenjuju ideje i stavovi predstavljaju moćno oružje.

Izuzetno su motivisani ka ostvarenju svojih ciljeva i svoju odlučnost i strast ka istim pokazuju na internetu. Kao pravi marketing stručnjaci sposobni su da razviju svoj lični brend onog trenutka kada se priključe online. Zahvaljujući internetu mogu da uče i kreiraju sadržaj.

Svojim životnim navikama menjaju osiguranje

Od Generacije Z se očekuje da će doneti izazove na mnogo polja. Imaće uticaja na finansijski sektor te samim tim i na industriju osiguranja.

Kako je u pitanju potpuno digitalna generacija, za razliku od svojih prethodnika kupovinu često obavljaju preko svojih mobilnih telefona. Prema Global Web Index’s 2019 izveštaju, Generacija Z će pre izabrati pristup internet platformama putem mobilnog telefona nego putem PC-a ili laptopa. To znači da i društva za osiguranje treba da razmišljaju o razvoju sopstvenih mobilnih aplikacija kako bi se približili mladoj populaciji.

Veoma obrazovana generacija koja često o novim proizvodima saznaje putem interneta. Kao najčešći vid informisanja navode: plaćene internet reklame (36%), korišćenje internet pretraživača (34%), pop-up reklame na mobilnim aplikacijama i tabletima (28%), preporuke o proizvodima putem društvenih mreža (27%), internet sajtove proizvođača (25%), pop-up reklame na Jutjubu koje se prikazuju pre video sadržaja (22%), praćenje utisaka potrošača na sajtovima (21%).

Unmetric koji se bavi analitikom društvenih mreža i njihovom uporednom procenom došao je do zaključka istraživanjem 22 društva za osiguranje da Fejsbuk ima pet puta više publike od ostalih platformi ali da su najveći porast u broju pratilaca, od 55%, društva za osiguranje dostigla na Jutjubu. Upravo je za Generaciju Z Jutjub najpopularnija mreža za praćenje utisaka korisnika sa učešćem od 24%, zatim slede Instagram (18%) I Fejsbuk (17%).

Prvo pitanje koje se postavlja je za koliko društava za osiguranja znate da imaju sve tri društvene mreže, a zatim koje od njih se smatraju najpogodnijim za komunikaciju sa Generacijom Z. Sigurno društva za osiguranje ostvaruju najbolje benefite kroz društvene mreže poput Fejsbuka, LinkdIna i Jutjuba. Mogu ih koristiti kako bi lakše stupila u kontakt sa svojim budućim osiguranicima. Kreirajući jedinstven sadržaj približavaju se novoj publici koja im se može obratiti postavljanjem pitanja kroz chat box ili ostavljanjem komentara ispod teksta ili vesti. Ovde je jako važan brz odgovor I primerena reakcija društva za osiguranje, naročito na svaki negativan komentar. Prijateljski pristup sa puno razumevanja je uvek na ceni.

Pokrića koja pružaju odraz ličnog pečata

Govorimo o populaciji kojoj je važna autentičnost. Prema globalnom istraživanju konsultantske firme McKinsey&Company kupovne navike Generacije Z se ne zasnivaju na posedovanju stvari koje su u trendu. Oni žele da plate cenu za stvari i usluge koje im omogućavaju da iskažu svoju individualnost. U tom slučaju, kada govorimo o proizvodima osiguranja prirodno se nameće misao o netradicionalnim proizvodima.

Kada su u pitanju životne navike, možemo pretpostaviti da će Generacija Z donekle slediti svoje prethodnike Milenijalce, koji radije iznajmljuju nekretnine nego što ih kupuju. Da li će manji broj kupljenih nekretnina zaista imati uticaj na slabije ugovaranje imovinskog osiguranja ne možemo tvrditi. Sve više je nekretnina u uređenim sredinama van velikih gradova. Kako je rad zaposlenih van kancelarija sve češći, to je i potražnja za iznajmljivanjem smeštaja u ovakvom okruženju veća. Mnogi su bili svedoci prednosti rada u izolovanom okruženju van grada tokom pandemije Covid-19. Zato neće čuditi ako dođe do porasta prodaje ovakvih nekretnina. U svakom slučaju industrija imovinskih osiguranja može razmisliti o pokrićima koji pogoduju kako izdavaocima nekretnina tako I onima koji ih iznajmljuju.

Poslovi koji mogu da se rade van kancelarija stimulisali su mnoge mlade da biraju daleke destinacije za svoju privremenu radnu stanicu. To će stimulisati društva koja se bave putnim osiguranjem da razmisle o nešto drugačijim pokrićima.

Mlađa populacija iako još uvek nije vlasnik nekretnine može biti vrlo vezana za stvari koje poseduje. Iako, prema istraživanjima, nije sklona da kupuje stvari koje imaju veliku materijalnu vrednost posebnu pažnju pridaje mobilnim uređajima, tabletima te se prirodno nameće posebna niša za imovinska osiguranja.

Veliki izazov imaće društva za životno osiguranje jer ga nazivaju osiguranjem koje se ne kupuje već prodaje. S obzirom da su proizvodi životnog osiguranja po svojoj prirodi složeni zahtevaju dosta pojašnjenja i najčešće podrazumevaju offline prodaju koja je u suprotnosti sa digitalnim svetom mladih.

Pretpostavimo da će Generacija Z kao i svoji prethodnici Milenijalci osnivati porodice u kasnim tridesetim ili četrdesetim. Za mladu osobu koja ne vidi benefit dugoročne polise životnog osiguranja jer još uvek nema porodicu ili stambeni kredit rešenje predstavljaju jednostavna kratkoročna osiguranja, koja nisu previše skupa i koja imaju različita dopunska pokrića. Adekvatan izbor dopunskih pokrića daće im mogućnost da kreiraju proizvod koji zadovoljava njihove potrebe kao i težnju ka individualizu I autentičnosti.

Kako su zdrave navike od izuzetne važnosti za ovu mladu populaciju, mnogi su zainteresovani za kvalitetnu brendiranu sportsku opremu i gedžete za merenje zdravih navika kao što su broj pređenih koraka tokom dana, stabilan BMI indeks, puls, krvni pritisak. To predstavlja veliki potencijal za zdravstvena osiguranja. Mnoga društva idu korak dalje i nude povrat dela premije ukoliko se održi određeni prag zdravih navika tokom godine. Na ovaj način benefit osiguranja postaje odmah vidljiv za mladog osiguranika i on postaje motivisan da nastavi sa zdravim navikama. Sličan osećaj je poznat mladoj populaciji i psiholozi ga nazivaju instant gratifikacija na društvenim mrežama – iliti zadovoljstvo koje stiže bez odlaganja u vidu lajkova.

Veliki izazovi su ispred industrije osiguranja

Sigurno je da će životne navike Generacije Z oblikovati pokrića skoro svih vrsta osiguranja. Način ugovaranja će se sve više pomerati sa offline na online režim. Komunikacija sa budućim osiguranicima odvijaće se sve više neposredno putem društvenih mreža. Veliki zadatak imaće društva za osiguranje kada je u pitanju lojalnost svojih klijenata. Potraga za što jednostavnijim proizvodima, koji u potpunosti odgovaraju njihovim potrebama, jednostavnim načinom ugovaranja, nateraće osiguranike da gravitiraju među ponudama različitih društava za osiguranje. Ono što je sigurno, Generacija Z možda neće mnogo uticati na navike svojih roditelja – Generacije X, ali motivisaće svoje prethodnike Milenijalce da izađu iz zone komfora.

Autor: Nevena Ćirić, Šef jedinice za aktuarstvo i razvoj i ovlašćeni aktuar, OTP Osiguranje

Obaveštenje

Potvrđujem da ovim putem ne zaključujem Ugovor o osiguranju i da podatke svojevoljno dostavljam isključivo u svrhu mogućeg pribavljanja informativne i neobavezujuće ponude za zaključenje ugovora o osiguranju i to prema podacima koje dostavim Societe Generale Osiguranje a.d.o. Beograd (u daljem tekstu: Osiguranje). U slučaju da popunjeni podaci nisu istiniti, odnosno da iz drugih razloga ili na osnovu volje Osiguravača nije moguće zaključiti ugovor o osiguranju prema ovoj ponudi, Osiguravač neće snositi odgovornost.

Svi podaci koje korisnik Aplikacije dostavi Osiguranju radi izrade informativne ponude su dostavljeni na osnovu njegove slobodne volje, a pristanak da Osiguranje obrađuje te podatke je dat konkludentnom radnjom*, odnosno, samim činom dostavljanja podataka od strane korisnika Aplikacije čime je data saglasnost Osiguranju da iste obradi u svrhu dostavljanja informative ponude osiguranja.

Osiguranje će prilikom obrade podataka postupati u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.

*Konkludentna radnja je radnja, odnosno odgovarajuće postupanje, kojim je jasno, nedvosmisleno i sa sigurnošću iskazan pristanak lica povodom određenog posla. U konkretnom slučaju popunjavanjem ličnih podataka korisnik Aplikacije nesumnjivo daje saglasnost da Osiguranje te podatke koristi, jer u surotnom neće popuniti podatke i dostaviti ih Osiguranju putem Aplikacije.